فعالیت های درس 
1- معنی هر یک از کلمات زیر را بنویسیدو باهریک جمله بسازید .
عبرت =( پند گرفتن )در قرآن داستان قوم ثمود برای عبرت گرفتن ما گفته شده است.
مُلک = ( قلمرو ) در تاریخ رسم پادشاهان این بود که مُلک خود را وسعت دهند 
مَلَک = (فرشته ) میکاییل یکی از چهار مَلَک بزرگ خداوند است .
مُستَمِع = ( شنونده ) در کلاس درس باید سعی کنیم مُستَمِع خوبی باشیم .


2- مفرد کلمات زیر را بنویسید .

جمع مفرد
گذشتگان گذشته
عجایب عجیب
رسولان رسول


3- مخالف کلمه های زیر را بنویسید . 
فایده ----->ضرر ، زیان / محنت -------> آسایش / ثابت ----->متحرّک /
چالاک -----> کُند 


املاء

1- با توجه به معنی جمله ، زیر شکل صحیح کلمه خط بکشید 

الف ) هر که بر معصیّت ( مُصّر – مُسّر ) بود ، از خدای تعالی نترسد .
ب) باید که ( قرض – غرض ) صحبت بشناسی 
پ) باید دانست که جماعت ، ( لایق – لایغ )چه نوع سخن است .

2- در جدول زیر کلمات معنی دار را پیدا کرده و در جاهای خالی بنویسید .
farsin5.jpg 
کلمات دیگری نیز مانند - نظم - خوان - ریگ - در جدول وجود دارد


نگارش 

1- متن زیر را در چند سطر ادامه دهید .
در اتاق نشسته بودم و به کتاب های کتابخانه ، نگاه می کردم . ناگهان چشمم به کتاب 

2- یکی از حکایت هایی را که تا به حال شنیده اید به زبان ساده بنویسید .

3- با توجه به عناصر داستانی به سوال های زیر پاسخ دهید 

الف ) شخصیت های درس « هفت خان » را نام ببرید 
کیکاووس – رستم - رخش - اژدها – جادوگر – شیر - اولاد دیو – ارژنگ دیو 
دیو سپید – 
ب) درون مایه ( محتوای ) حکایت « درخت علم را بنویسید .
برترین آفریده ی خداوند علم است که می تواند سبب جاودانگی بشود 
پ)زاویه دید درس « عطّار و جلال الدین محمد کدام است .
سوم شخص است .
 
کار گاه نویسندگی 

ضرب المثل 
ضرب المثل: عبارتی کوتاه که در بر دارنده ی نکته یا لطیفه یا پندی است و در میان 
مردم رایج است . استفاده به جاو مناسب از ضرب المثل ، بر قدرت سخن و تاثیر 
بخشی آن می افزاید و گفتار و نوشتار را شیرین و دلپذیر می کند .


1- ضرب المثل (( کبوتر با کبوتر باز با باز ، کند همجنس با همجنس پرواز )) 
با استفاده از مقایسه توضیح دهید .
هر فردی بهتر است با افرادی که از نظر شخصیّتی و فرهنگی و اعتقادی به او نزدیک هستند 
در ارتباط باشد مثل پرندگان با با پرندگانی از جنس خود زندگی می کنند 


2- فهم خودرا از ضرب المثل (( این دغل دوستان که میبینی ، مگسانند گرد شیرینی )) بنویسید .
برخی از افراد در دوستی متظاهر و ریکار هستند . در واقع این افراد به این دلیل با دیگران 
دوست می شوند که سود و منفعتی از آن ها به دست بیاورند مثل مگس هایی که دوره شیرینی 
برای خوردن آن جمع می شوند .


3- داستان کوتاهی درباره (( دوستی با کتاب )) بنویسید و در پایان موضوع شخصیت و زاویه دید آن را مشخص کنید 
مدرسه مجازی, دوره ی دبستان, دبستان , پایه ششم ,ریاضی ششم , دروس ریاضی, درس ریاضی ,ریاضی ,ریاضی پایه ششم , ریاضی ششم دبستان,مدرسه مجازی, دوره ی دبستان, دبستان ,پایه ششم , درس علوم تجربی,علوم ,علوم تجربی , علوم ششم ,علوم پایه ششم , علوم ششم دبستان ,مدرسه مجازی, دوره ی دبستان, دبستان ,پایه ششم , درس کار وفناوری ,کار وفناوری ,کاروفناوری پایه ششم ,کاروفناوری ششم , کاروفناوری ششم دبستان ,مدرسه مجازی, دوره ی دبستان, دبستان ,پایه ششم , درس فارسی,فارسی,زبان فارسی ,فارسی پایه ششم ,فارسی ششم , فارسی ششم دبستان ,مدرسه مجازی, دوره ی دبستان, دبستان ,پایه ششم , درس اجتماعی,اجتماعی ,مطالعات اجتماعی,مطالعات ,اجتماعی پایه ششم ,اجتماعی ششم,اجتماعی ششم دبستان , مدرسه مجازی, دوره ی دبستان, دبستان ,پایه ششم , درس قرآن,قرآن ,قرآن پایه ششم,قرآن ششم, مدرسه مجازی, دوره ی دبستان, دبستان , پایه ششم ,درس هدیه های آسمانی,هدیه ها ی آسمانی ,هدیه های آسمانی ششم, هدیه های آسمانی پایه ششم ,
پایان درس شانزدهم - درس کتاب خوانی